Wanneer zomerbanden of winterbanden

Dat er een verschil tussen zomer en winterbanden zijn is je vast niet ontgaan. Maar heb je eigenlijk wel enig idee wat het verschil nou precies is? De twee belangrijkste verschillen zijn het profiel van de banden en rubbersamenstelling. Deze twee factoren hebben weer invloed op bijvoorbeeld de remweg, afrolgeluid en de rolweerstand van de banden.

Laat ik het eerst hebben over het profiel. Het duidelijke verschil tussen deze twee banden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterbanden: de lamellen. Dit zorgt voornamelijk voor de grip bij de winterbanden, ze functioneren het best tijdens het remmen en optrekken. Tijdens het rijden passen de lamellen zich aan als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De lamellen worden voornamelijk dwars op de winterband geplaatst om extra grip te creëren bij het optrekken en het remmen. Tevens zijn de lamellen ook verticaal geplaatst om voor stabiliteit in bochten te zorgen. Vaak worden hier dan zigzaglamellen toegepast.

Maar hoe werken deze lamellen nou precies? Door de lamellen in het profiel van de winterbanden beweegt het profielblok gemakkelijk mee. Hierdoor ontstaan al bij kleine inspanningen vier aangrijpingspunten op het wegdek. Bij het profiel van de zomerbanden moet er veel meer kracht worden geproduceerd om het profielblok te vervormen. Daarbij heeft de band slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.

winterbanden

winterbanden wisselen

Ook de rubbersamenstelling tussen deze twee banden verschilt. Het loopvlak, het gedeelte van de van de band in aanraking komt met het wegdek, een winterband is namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook bij lage temperaturen flexibel blijft. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen, waardoor er automatisch ook meer grip ontstaat.

Hoe ontstaat de grip dan? De grip van een band wordt bepaald door twee factoren. Het plakken van het rubber op het wegdek en de vervorming van het rubber over oneffenheden. Het plakken zorgt voor het grootste gedeelte van de grip, ongeveer 75%. Bij nat weer is het aangrijpen van het rubber op het wegdek het belangrijkst. Een klein laagje water kan er al voor zorgen het de grip snel vermindert. Vergelijkbaar met een plakbandje op een nat raam plakken.

Geluidsproductie komt er ook nog bij kijken. Het rollen van banden over het wegdek produceert geluid. De juiste bandenkeuze is dus belangrijk, want dit draagt bij aan het verminderen van het afrolgeluid. Winterbanden hebben dus een zachtere rubbersamenstelling. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. In de winter is dit wel een stuk minder. Meer informatie over dit soort onderwerpen kun je vinden op Vakgarage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *