De ontwikkeling van de Honda PU in de Formule 1

Honda is een zeer succesvol merk in de Formule 1, voornamelijk op het gebied van motoren. Honda ging in 1964 voor de eerste keer mee doen aan de Formule 1 met een eigen bolide, dit duurde tot 1968 toen ze zich gingen richten op de ontwikkeling van nieuwe wegwagens. Begin jaren 80 keerden ze met een turbomotor terug bij het team van Williams,  met dit team werden ze in 1987 kampioen waarna ze met hun motor de overstap maakte naar McLaren. De door Honda aangedreven McLarens werden van 1988 tot 1991 kampioen, ze waren zo goed als onverslaanbaar, in 1992 besloot Honda weer te stoppen. In 2000 keerden ze weer terug als motorleverancier van BAR, in 2005 namen ze dit team over en door de economische crisis besloten ze in 2008 weer uit de F1 te stappen, tot ze in 2015 weer terugkeerde bij McLaren.

De eerste jaren in het V6 tijdperk

Honda besloot weer een motor te gaan maken van in het nieuwe V6 Turbo Hybride tijdperk die vanaf 2014 is ingegaan. Deze gingen ze vanaf 2015 leveren aan het team van McLaren, een samenwerking waarmee ze al eerder 4 achtereenvolgende kampioenschappen mee hadden behaald. De gedroomde nieuwe samenwerking bleek echter een nachtmerrie te zijn, mede door een verschil in mening en vergaande eisen van McLaren zijn er heel veel problemen geweest met de motor, die zwakker was dan de concurrerende leveranciers en bovendien was de motor ook heel onbetrouwbaar. Fernando Alonso heeft tijdens de 3 jaar dat Honda en McLaren samenwerkte vaak openbare opmerkingen gegeven over de motor, hij noemde het onder andere een “GP2 engine”, wat een belediging was voor Honda omdat hij het een Formule 2 motor noemde. Experts zeggen dat deze niet succesvolle jaren aan beide kampen te danken is, McLaren wou graag het size-zero concept aanhouden en Honda gaf aan dat dit wel zou lukken, echter bleek de motor constant veel te warm te worden. Honda heeft ook veel beloofde updates en verbeteringen niet heeft kunnen waarmaken, misschien hebben zij zich ook wel te lang aan het beloofde size-zero concept vastgehouden. Daarentegen gaat het verhaal dat McLaren Honda dwong om op een gegeven moment een hele nieuwe motor te maken terwijl ze midden in de ontwikkeling van hun toenmalige motor zaten.

formule 1 seizoen

De ontwikkelingen in de formule 1

Het einde bij McLaren

In 2017 werd er bekend gemaakt dat McLaren de samenwerking met Honda ging beëindigen en dat het ging overstappen naar de Renault motor. Wat toch ook redelijk opvallend was aangezien Renault toen ook bekend stond dat het minder krachtig was dan de Ferrari en Mercedes motoren, ook qua betrouwbaarheid lieten ze veel te wensen over. Snel daarna werd er bekend gemaakt dat het partner team van Red Bull, het Italiaanse Scuderia Toro Rosso vanaf 2018 met de Honda motoren ging rijden. Dit blijkt vooralsnog een schot in de roos te zijn, bij Toro Rosso hadden ze de ruimte om beter aan de motor te kunnen werken, in 2018 is zowel het vermogen als de betrouwbaarheid flink verbeterd, hierdoor maakte Red Bull halverwege het seizoen bekend vanaf 2019 over te gaan stappen op Honda motoren, dit betekende ook het einde van de samenwerking met Renault. We zijn op dit moment bijna halverwege het seizoen van 2019, Max Verstappen heeft met zijn door Honda aangedreven Red Bull al twee overwinningen te maken. Dit seizoen heeft Honda ook weer veel progressie gemaakt en kwamen ze sterk uit de wintertests. ze hebben tot nu toe al twee motor upgrades doorgevoerd, de beloofde vierde motor van het jaar komt waarschijnlijk tijdens de GP in Monza, deze belooft een grote verbetering te zijn op het gebied van vermogen en ze verwachten hiermee het gat met de concurrenten Ferrari en Mercedes verder of misschien wel helemaal te dichten. Benieuwd of dit gebeurt? Volg dan al het Formule 1 nieuws op GPToday.net

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *