Auto van het jaar-verkiezing

De auto van het jaar is een jaarlijks terugkerende Europese verkiezing. De verkiezing bestaat sinds 1963 en is opgezet door de Nederlandse journalist Fred van der Vlugt, de toenmalige hoofdredacteur van het tijdschrift Autovisie. Anders dan de naam doet vermoeden, is de verkiezing opengesteld voor auto’s uit alle landen en niet alleen Europese merken. De winnaar wordt bekend gemaakt in Genève tijdens een speciaal evenement aan de vooravond van de jaarlijkse autosalon.

De stemprocedure

60 juryleden, allen bekende autojournalisten uit 23 landen, kiezen de winnaar. Criteria zijn onder anderen veiligheid, innovatie en een goed prijs-kwaliteitsverhouding. Deelnemende auto’s moet voldoen aan onderstaande voorwaarden.

  • De modellen zijn in serie geproduceerd,
  • Er worden minimaal 5000 exemplaren verkocht binnen Europa.
  • Alle juryleden moeten in staat zijn gesteld om voldoende testritten te maken.
  • Het model heeft nog niet eerder aan de competitie meegedaan.
  • Het model is voor 31 december van het lopende jaar verkrijgbaar in minimaal vijf Europese landen.
  • Er is sprake van een nieuw model en geen auto met een facelift, nieuwe uitvoering als stationwagen of voorzien van een nieuwe motor.

Per jurylid zijn 25 punten te verdelen over minstens 5 auto’s. De maximale score is 10 punten waarbij er alleen 1 wagen als winnaar mag worden aangewezen.

 Auto van het jaar-verkiezing

De auto van het jaar-verkiezing bestaat al sinds 1963

Geschiedenis van de auto van het jaar verkiezing

Tijdens de eerste editie van de auto van het jaar verkiezing was de Rover 2000 de winnaar. Het is als automerk niet eenvoudig om de prijs geregeld te winnen. Zelfs het populaire Volkswagen kwam maar 3x als winnaar uit de bus, al eindigde ze wel vaak op de 2e of 3e plaats. De eerste hybride winnaar was de Toyota Prius in 2005. Als eerste volledig elektrisch aangedreven wagen was de Nissan Leaf in 2011. De Peugeot 405 in 1988 was met 464 punten de winnaar met de hoogste score. De winnaars vanaf 2010 zijn:

  • 2010 – De Volkswagen Polo.
  • 2011 – De Nissan Leaf.
  • 2012 – De Opel Ampere/Chevrolet Volt
  • 2013 – De Volkswagen Golf
  • 2014 – De Peugeot 308
  • 2015 – De Volkswagen Passat
  • 2016 – De Opel Astra
  • 2017 – De Peugeot 3008
  • 2018 – De Volvo XC 40

Met maar liefst 325 punten versloeg het Zweedse merk de Seat Ibiza met een score van 242 punten, en de BMW-5-serie met een totaal van 226 punten. De Volvo XC 40 kreeg van bijna alle juryleden wereldwijd veel punten. Het maakt het model een terechte winnaar van deze jaarlijkse prestigieuze prijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *